Rejestracja używanego samochodu sprowadzonego z Niemiec i innych krajów zachodniej Europy.

 

   Mimo upływu lat, używane samochody sprowadzane z zachodniej Europy, głównie z Niemiec, wciąż w dużej liczbie zalewają polski rynek motoryzacyjny. Auta te są często w lepszym stanie, niż te same modele jeżdżące dotychczas jedynie po naszych drogach.  Jeśli sami zdecydujemy się na sprowadzenie takiego samochodu, możemy dodatkowo zaoszczędzić sporo pieniędzy. Procedura pierwszej rejestracji w kraju sprowadzonego samochodu z pozoru może wydawać się uciążliwa, jednak nie ma tu nic skomplikowanego.

 

Pierwsze badanie techniczne w kraju.

 Pierwszą rzeczą, jaką należy załatwić, jest przegląd techniczny samochodu. Koszt takiego przeglądu to 160 zł. Jeśli samochód nie ma wad technicznych, zostanie wydany dokument dopuszczający auto do ruchu. Dodatkowo wypisywana jest specyfikacja techniczna, opisująca takie parametry, jak:  masa, pojemność, moc, ilość miejsc, rodzaj nadwozia, silnika itp. Od 2009r. obowiązuje przepis znoszący obowiązek przeprowadzenia badania technicznego, jeśli sprowadzony samochód posiada ważne badanie, wykonane nie dalej niż rok wstecz.

 

Tłumaczenie dokumentów.

Następnie trzeba przetłumaczyć dokumenty samochodu: kartę pojazdu, dowód rejestracyjny oraz umowę kupna-sprzedaży. Koszt to ok. 100zł. Dodatkowo można poprosić o przygotowanie dokumentów do urzędu skarbowego i urzędu celnego (dodatkowo płatne). Przetłumaczone dokumenty powinny być gotowe najpóźniej następnego dnia rano.

 

Urząd celny, akcyza.

Sprowadzone samochody objęte są obowiązkową akcyzą, której stawka wynosi:

- 3,1% dla samochodów o pojemności do 2000cm3

- 18,6% dla samochodów o pojemności powyżej 2000cm3

Co ważne, z akcyzy zwolnione są samochody ciężarowe oraz auta z homologacją na ciężarowe, w przypadku tego typu samochodów Urząd Celny sobie odpuszczamy.

Aby opłacić akcyzę, wystarczy ksero nieprzetłumaczonych dokumentów oraz oryginały do wglądu. Należy także doliczyć opłatę skarbową w wysokości 17zł. Deklarację u właściwego naczelnika urzędu celnego trzeba złożyć w terminie do 14 dni od dnia zakupu samochodu używanego.

 

Urząd skarbowy.

W myśl obowiązujących przepisów, samochód kupiony w krajach Unii Europejskiej zwolniony jest z obowiązku opłacenia podatku VAT. W urzędzie skarbowym należy jednak złożyć odpowiedni wniosek ( formularz VAT-24) o zwolnienie z takiej opłaty oraz deklarację, w której fiskus pyta, ile samochodów kupiliśmy w tym i poprzednim roku oraz o przeznaczenie konkretnego samochodu – odsprzedaż, do użytku prywatnego lub do działalności gospodarczej. Opłata skarbowa wynosi 160zł, a na decyzję trzeba czekać ok. 7 dni.  Otrzymujemy formularz VAT-25.

W US potrzebne nam będą ksero wszystkich dokumentów, łącznie z kopią wykonanego badania technicznego. Na złożenie odpowiedniego wniosku mamy 7 dni od daty zakupu samochodu.


Wydział komunikacji – rejestracja.

Na rejestrację sprowadzonego samochodu mamy 30 dni od daty zakupu. Zabieramy ze sobą komplet dokumentów: dowód rejestracyjny, kartę pojazdu, zaświadczenie o wyrejestrowaniu z poprzedniego kraju, umowę kupna (razem z tłumaczeniami), zaświadczenie o przeprowadzeniu badania technicznego, zaświadczenie o wpłaceniu akcyzy oraz formularz VAT-25 z decyzją o zwolnieniu z podatku VAT. Bierzemy  też stare tablice (także tymczasowe) z samochodu. Otrzymujemy tymczasowy dowód rejestracyjny, tablice oraz kartę pojazdu. Po 30 dniach możemy zgłosić się po dowód stały. Koszty:

- pozwolenie czasowe - 12 zł

- tablice rejestracyjne - 80 zł

- komplet nalepek legalizacyjnych na tablice - 11 zł

- nalepka kontrolna na szybę pojazdu - 17 zł

- karta pojazdu - 75 zł

- opłaty ewidencyjne - 5 zł

 - opłata recyklingowa - 500 zł - wpłacamy ją na konto NFOŚiGW w BGK III Oddział Warszawa Nr 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014, a do WK przynosimy tylko dowód wpłaty.

 

 

Pozostaje nam ubezpieczenie samochodu i cieszenie się jazdą.